Disini Bermula Segalanya..

Disini Bermula Segalanya..

Tuesday, December 14, 2010

0
Komen

Semester Baru Telah Bermula..




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....
Rasanya masih belum terlambat sekiranya ana bagi mewakili barisan kepimpinan Rakan Pusat Islam nak mengucapkan "Selamat Datang Ke Politeknik Sultan Azlan Shah". Semoga segala ilmu yang bakal anda semua tuntut di sini akan memberi manfaat dan diberkati Allah, insya-Allah.

Baiklah.. Perihal Rakan Pusat Islam.. Apa yang dah berlaku sepanjang seminggu sesi perkuliahan yang lalu?? Alhamdulillah..seminggu sebelum minggu perkuliahan bermula, kita telah melakukan sesi pengenalan RAPI di 2 venue yang berbeza.. Yang pertama, di Dewan Serbaguna dan yang ke dua, di Pusat Islam lah. Walau bagaimanapun, sesi penerangan yang pertama di Dewan Serbaguna terganggu disebabkan masalah teknikal. Tapi alhamdulillah..sesi pengenalan di Pusat Islam berjalan lancar..

Selesai masa Minggu Suai Kenal, melangkah ke minggu perkuliahan yang pertama. Pada hari Isnin yang lalu, borang ahli baru diedarkan kepada semua pelajar baru. Walaupun yang
mengambil borang taklah terlalu ramai, tapi kami yakin, yang berada di dalam Pusat Islam pada malam itu adalah pilihan dari Allah. Ana lihat, yang ambil borang pada malam tu, semuanya bagus-bagus belaka. tu yang ana jangka pada pertama kalinya. Tapi, alhamdulillah jugak la, sebab semuanya berjalan lancar..

Pada petangIsnin, sebelum berlakunya sesi penyerahan borang ahli RAPI, ana dan sahabat pimpinan yang lain terfikir, pada esoknya, (hari selasa,1 Muharram) hari cuti. Terlintaslah di dalam pemikiran kami, untuk menganjurkan satu program sebagai sesi pengenalan kepada ahli yang belum ada ni. Ana dan sahabat telah melaksanakan satu program,ala-ala Sinar Pagi Jalinan Ukhuwah. PAda mulanya, agak takut jugak, kalau-kalau takde pesertauntuk esoknya yang merupakan hari cuti, rancang dulu lah. Dan pada malamnya, kami adakan meeting untuk bincang apa yang patut sebelum program berjalan pada esok harinya.. Selesai meeting, kami masing-masing berdoa untuk memohon pada Allah,agarsemuanya berjalan lancar pada esok harinya...

Hari yang dinantikan, hari cuti umum, yang ana jangka, program pada pagi ni perlu dibatalkan. Tapi, sebaik ana sampai di Pusat Islam, alhamdulillah,ramai jugak peserta program pada hari tersebut. Jadi,tak menghampakan ana dan sahabat-sahabat ana yang merancang program ini pada malam sebelumnya.. Program pada pagi itu dimulakan dengan nyanyian lagu Maal Hijrah, kan hari tu merupakan tahun baru dalam kalender Islam.. Jadi tu adalah pembuka program yang akan berlangsung selepasnya..

Agenda yang pertama, Sesi Taaruf bersama dengan ahli Majlis Tertinggi Rakan Pusat Islam yang di buat di dalam Pusat Islam. Segalanya berjalan lancar.. Seterusnya.. sesi pecahkan ais atau "Ice Breaking" yang telah di uruskan oleh Syafiq Md Fouzi.. Macam-macam la yang adik-adik ni kene buat..janji rapat..dah selesai "Ice Breaking", semua AJK-AJK pergi ke tempat masing-masing.. Acara pada pagi tu adalah jogging je..dan dalam jogging-jogging tu..adik-adik ni kena berhenti kat tempat;tempat AJK-AJK ni duduk, untuk selesaikan beberapa masalah.. Yang berupa soalan-soalan tentang asas fardu ain..seperti rukun islam, rukun iman, rukun solat, nama-nama malaikat dan yang berkaitan dengan peristiwa Hijrah Rasulullah.. Yang asas aje la..Bukan yang detail sangat..

Jadi hasilnya, alhamdulillah..semua seronok dan semua dapat ilmu yang baru (sebenarnya ada yang lupa..jadi..kira baru la kan??hehehe) untuk adik-adik semua simpan.. Alhamdulillah..semua seronok dan senang hati..sebab program RAPI yang pertama berjalan lancar..
Nanti kanprogram kedua Rakan Pusat Islam yang akan berlangsung pada insya-Allah dua minggu akan datang.. Segalanya akan dimaklumkan di dalam Blog ini dan dalam Group Facebook RAPI..

Bersua lagi di lain masa..
Assalamualaikum.. ^_^
"Pastikan Hari Ini Lebih Baik Dari Semalam" "Esok Lebih Baik Dari Hari Ini" "InsyaAllah"

No comments: